PropellerAds

петак, 11. децембар 2015.

ISPOVEST JUGOSLOVENA: Tito je značio mir i spokoj, a njegov odlazak tugu koja je promenila moj svet

Serijal 'ISPOVEST JUGOSLOVENA' ima za cilj da mladim ljudima predstavi, a starije podseti na Tita, Jugoslaviju, na vreme kada je crveni pasoš bio propusnica za ceo svet i kada je, gledano današnjim očima, život na ovim prostorima bio bajka. 




Tanja se danas bavi računovodstvom i ima 54 godine. Sa nama je podelila sećanja na svoju mladost, koliko je nekada bila srećna i kako se osećala bezbedno.
 Bila sam četvrti razred XIII beogradske gimnazije kada je umro drug Tito, imala sam 19 godina. Kada su javili tu tužnu, do tada nezamislivu vest, sećam se, bila sam kod kuće. Bilo mi je strašno žao, plakala sam kao da mi je umro neko najrođeniji.

Kada se sad prisetim, mislim da sam više plakala zbog nas nego zbog njega - za vreme Titove vladavine smo svi lepo živeli i plašila sam se da li će ostati tako i posle njegove smrti. Bili smo sigurni, mogli smo slobodno da se krećemo, nije bilo nasilja, tuče, kriminala...



Radnička klasa, kojoj sam ja pripadala, i kojoj su pripadali moji roditelji, mogla je sebi u vreme Titove Jugoslavije da priušti odmore, putuje, kupi kola… Sve je u toj zemlji funkcionisalo! Imali smo zdravstveno osiguranje u pravom smislu te reči. I školovanje je bilo besplatno, čak i za studente.

Stan se dobijao u firmi, tako da je retko ko imao nerešeno stambeno pitanje. Postojalo je radno vreme, radna nedelja trajala je tačno 40 sati, a vikendi su bili slobodni, pa su ljudi mogli sebi da priušte da ga provodu sa porodicom, a ne da rade dodatno kako bi preživeli.


Pamtim da je od sedamdesetih do osamdesetih godina prošlog veka bila masovna kupovina placeva u okolini Beograda. Svi su zidali vikendice, a još im je i ostajalo za pristojan život. Verovali smo da će tako biti zauvek. 

Onda je Tito umro. Išla sam na mimohod do skupštine. Sećam se, stala sam u red tek na semaforu na raskrsnici današnje ulice Kraljice Natalije i one male ulice koja se penje uzbrdo. Stala sam popodne i tek kasno uveče stigla da prođem pored Titovog sanduka. Bilo mi je mnogo teško, osećala sam se kao da mi je otišao neki član uže porodice. Volela sam Tita, bila sam njegov pionir.

Titov sprovod - Marš VIDEO:




Prisustvovala sam i Titovoj sahrani. Ceo svet je došao u Beograd da isprati jugoslovenskog maršala. Stajala sam u Bulevaru Mira, poviše BIP-a. Bilo je mnogo tužno. Mislim da današnje generacije ne mogu da shvate kako smo se mi tada osećali. Sećam se, svi oko mene su plakali. Toliku kolektivnu tugu ne pamtim.


Žalost je trajala mesec dana, ali čak i kada je taj period prošao svi smo znali da se nešto nepovratno promenilo. Nakon Tita ništa više nije bilo isto, a nažalost, slutnje svih nas koji smo ga voleli i poštovali su se obistinile: nakon Titove smrti nestala je, munjevitom brzinom, sva ta sigurnost, ušuškanost, red, disciplina, pa i ta velika Jugoslavija.


3 коментара:

  1. Аутор је уклонио коментар.

    ОдговориИзбриши
  2. sta reci a ne zajaukati? bol za titom i jugoslavijom nikada nece proci. tacno je da smo svi pklakali kao da nam je preminuo neko najrodjeniji. ja placem i danas za titom. dovoljno je da cujem njegov glas, neki film... umro je drug tito, umrla je i jugoslavija.
    vecna ti slava i hvala jedini moj predsednice!

    ОдговориИзбриши
  3. Sve potpuno isto kao Tanja... isti razred, isti bol i gotovo panični strah i neizvesnost. Fizički. Jedino što i pored stajanja od 14 do 22 nisam uspela ni da privirim u Skupštinu. Posle - rasulo. A ja sam do Kuće cveća otišla tek posle 29 godina i u dobrom društvu. Bilo me strah da se previše ne potresen i ne pravim scene... ionako je on uvek uz mene. SF-SN!

    ОдговориИзбриши

Напомена: Само члан овог блога може да постави коментар.