PropellerAds

недеља, 3. јануар 2016.

JUGOSLOVENSKI BRENDOVI - Bili su svetski, a sad nisu ni naši

Da je Jugoslavija ostala sila, kao što je bila, mnogi domaći brendovi bili bi vladari rafova, pa umesto Milke, gledali bi Batu i Seku, a umesto Fante sokove Jupi. I ne samo to, zasigurno bi, uz moćnu državu, našli put do svetskog vrha. Podsećamo na neke od ovih brendova.



BOROSANE
Borosane

 Nekada davno nisi mogao da biraš. Bile su samo dve opcije: plava ili bela. Bile su deo radne uniforme izbačene na socijalističko tržište kao medicinska i ortopedska obuća, ženske radne cipele koje su se prodavale pod reklamnim sloganom 'Rad je odmor celog dana u obući borosana'.
Mnogi ih danas kopiraju, pa su otvoreni prsti i peta, nekada zaštitni znak borosana, danas pravi hit. Verziju borosana danas ima Lakosta i neprevaziđena Koko Šanel.

BRION
Brion
 Klasičan, dobro poznat, opojan miris iz kafene, male, plastične bočice, sa prepoznatljivom žutom nalepnicom, bio je deo kupatila i kozmetike svih Jugoslovena.
Danas su ga uglavnom zamenile luksuznije, modernije, teške bočice, koje koštaju nekoliko puta više.
Uopšte, kozmetičko tržište u Srbiji potpuno je prepušteno stranim proizvođačima. Pa su tako nekadašnje dive kozmetike – Nevenu i Merimu, zamenila zvučnija, strana imena.

ŽVAKE – turbo, čunga lunga
Turbo žvake
Postojalo je doba kada nije važilo E za ovo ne može ni žvaka da se kupi. Itekako je mogla, i to kakva. Ako ste ljubitelji velikih balona, kupovali biste turbo žvake, a ako biste želeli neku zanimljivu sličicu tete sa trafika nasmejano bi ponudile prepoznatljive, šarene čunga-lunga žvake. Za one mlađe, tu je bila mirisna plastična tuba – žvazbuka. Iako pune šećera, ili baš zbog toga, bile su omiljene među malim Jugoslovenima. Danas su uglavnom deo nostalgije, dok pored kasa nalazimo paklice zdravijih ali ''hladnijih'' žvaka.

UDARNIK ČARAPE
Udarnik čarape
Sećate se Violete iz Boljeg života? Naravno da se sećate. Ko god je zapamtio njenu kovrdžavu kosu, pesak u njenom glasu, duge noge, morao je da zapazi i najlon čarape koje je reklamirala ova zanosna glumica. Činjenica da npr. u Rusiju najviše izvozimo hulahop čarape, govori u prilog tvrdnji da su i čarape kompanije Udarnik mogle da nose i svetske dive, i da zaista postanu brend! Danas su ih zamenile neke lošije, neke i bolje, a naše mame će sigurno pamtiti ovu robnu marku i svaku današnju upoređivati sa njima, jer kvalitet se pamti.

SMEDEREVAC
Smederevac

Retka je bila kuća čije prostorije nije grejao čuveni Smederavac. Iako su sada zastupljenije drugačije, modernije verzije i grejanja i spremanja hrane, sigurno smo u ovom brendu mogli da pariramo elektronskim ali i divovima bele tehnike uopšte. Danas se nalaze u podrumima stanova, ili u još po nekoj kući, gde su se stvari itekako čuvale, neke odavno zamenile novim i modernijim, a Smederevac i dalje parira vremenu i greje porodične domove.

TOMOS
Tomos

 Nekada je 3000 radnika proizvodilo oko 100.000 motocikala godišnje, a danas u Tomosu radi 25 radnika, a vozila se isporučuju prema narudžbi, bez gomilanja zaliha. Danas ih gledamo u starim jugoslovenskim filmovima, gde ih uglavnom voze poštari. Danas, kada ne viđamo ni Tomose, ni poštare, ostaje nam da se zapitamo – da li je ova marka mogla da bude ime u moto svetu? Stare delove ovih motora možemo naći u automehaničarskim radnjama, koji podobno zamenjuju pokvarene delove modernijih i savremenijih mašina.

BEKUTAN
Bekutan
Čuvena makedonska krema opstala je na ovim prostorima, kao prvi izbor kada je nega bebine kože u pitanju. Ograničenje malog tržišta pretvorili smo u prednost. Uvideli smo da možemo ojačati svoj položaj u regiji, gdje smo prepoznatljiv brend, u zemljama s kojima smo kulturološki slični te da to moramo iskoristiti – rekao je Živko Mukaetov, predsednik uprave kompanije Alkaloid, koja je privatizovana i u rukama je deoničara.
No, ostaje pitanje – da li su ovi brendovi imali snagu da se nametne i u Evropi, ali i dalje. Po kvalitetu bi sigurno zauzeli vodeća mesta, no možda je i ovde, kao i kod prethodnih proizvoda, raspad zemlje i finansijski krah okrenuo točak unazad.

1 коментар:

Напомена: Само члан овог блога може да постави коментар.